26/11/2012 11:16159

דיאטות, תופעת ה – "יו-יו" ותוצאותיה

 

אנשים רבים שנלחמים במשקל עודף מכירים את התופעה. אחרי מאמצים קשים ומלחמה אכזרית בקילוגרמים המיותרים המשקל יורד אבל חוזר במהרה ואף מכפיל את עצמו. "למה זה קורה לי?" שואלים רבים מהם ולא מבינים למה זמן קצר אחרי שהורידו 5-6 קילו המשקל שלהם לא רק חזר לקדמותו אלא אף עולה עוד יותר. הדיאטנים והמדענים מכנים את התופעה "יו-יו" – מעגל של ירידה ועלייה במשקל.

כדי להבין את תופעת ה"יו-יו" חייבים לבחון קודם כל את הסיבות להופעתה. רבים מאנשים המחליטים לרזות מתחילים להרעיב את עצמם, עושים דיאטות דלות קלוריות או צמים. הפעולות האלו מכינות קרקע פורה לתופעת ה – "יו – יו". למה? הגוף מגיב לירידה פתאומית בערכים תזונתיים וקלוריות, לא מסוגל להסתגל ומתחיל להאט את תהליך חילוף החומרים כאשר הוא עובר למצב של שימור. את התופעה הזו ניתן לראות בשלבים ראשונים של הרזייה כאשר אחרי ירידה יחסית חדה התהליך פתאום נעצר. הדיאטנים קוראים לזה "נקודת הקפאון".

עבור אנשים רבים זהו שלב קריטי בדיאטה שבו חלק גדול מהם מפסיקים אותה. המשקל נעצר על אותם המספרים למרות כל המאמצים ואנשים מתחילים להעלות את משקלם בקצב מסחרר ללא קשר להמשך הדיאטה. בעקבות ההאטה בחילוף החומרים רבים מהם לא רק יחזרו במהרה למשקלם הקודם אלא גם יוסיפו לעצמם עוד קילוגרמים לא רצוים.

נכון להיום תופעת ה – "יו-יו" היא בעיה מספר אחת של דיאטנים רבים וחוקרים מכל העולם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עוד תופעה שנוצרת כתוצאה מה – "יו –יו" היא ירידה בטונוס השרירים כתוצאה מהאטה של תהליכי חילוף החומרים בגוף. הביטוי לכך הוא עור מדולדל של הידיים באזור שמעל המרפק. זה קשור לירידה חדה בטונוס של שרירים תלת ראשיים וצבירה מהירה של שומן לאחר מכן.

הפסיכולוגים מאמינים שלתופעת ה – "יו-יו" השפעות פסיכולוגיות ורגשיות שליליות ביותר כוון שאנשים רוצים מאוד לרדת במשקל ולא מצליחים למרות כל המאמצים שלהם. חוץ מהתחום הרגשי נמצא גם שמערכת החיסון גם נפגעת כתוצאה מהרס של חלבונים בגוף, דבר הגורם לבעיות עיכול ואבנים בדרכי השתן. כתוצאה מכל התופעות האלו הנסיונות הבאים של ירידה במשקל יהיו פחות טובים.

עוד תוצאה שלילית של ה-"יו-יו" היא עצמות חלשות, ציפורניים דהויות ושבריריות, נשירת שיער ועור מדולדל ומקומט.

הוכח מדעית שאנשים שעושים דיאטות קיצוניות ללא מעקב של הדיאטנים מפתחים מחסור חמור מאוד של מיקרואלמנטים כמו ויטמין  B12  , ברזל, אשלגן וסידן. הגבלה בצריכת חלבונים גורמת למחסור של חומצות אמינו שמעכב את ההתחדשות של רקמות בגוף.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אז מה לעשות?

התשובה היא אחת ויחידה – כדי לרזות טוב חייבים לאכול נכון. כאשר אתם מקבלים את כל המרכיבים התזונתיים הגוף שלכם לא נכנס למצב של שימור. אסור לעשות הפסקות גדולות בין הארוחות. הוכח שאם אדם לא צורך חלבונים במשך יותר מ – 4 שעת הגוף מפרש את זה כמצב חרום ומתחיל לאגור שומנים.

אל תשאפו לרזות מהר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ירידה הדרגתית במשקל היא המתכון הבטוח להרזייה יעילה. למדו לאכול באותן שעות והקפידו על כך. הדבר יגרום לשיפור בחילוף החומרים, יאזן את ההורמונים, ישפר את מצב הקיבה וגם תוכלו ללמוד להבדיל בין רעב פיזיולוגי לפסיכולוגי.

 

חשוב מאוד לוותר על אכילה של מוצרי מזון מהיר, שתייה של משקאות מתוקים ואכילה של מוצרים עתירי שומן ומאפים.

המוצרים האלו כוללים כמות גדולה של פחמימות פשוטות הגורמות לירידה חדה של רמת הסוכר בדם וגורמות באופן מלאכותי לתחושת רעב כשעה לאחר צריכת המזונות הללו. הכניסו לתפריט היומי שלכם סלטים, פירות ים, ירקות טריים, פירות ודגנים מלאים. המוצרים האלו עשירים בתאית שמעודדת הפרשה של הורמונים בגוף האחראים על דיכוי של תחושת הרעב.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אנשים שרוצים לרדת במשקל חייבים להבין שלפני שהם מתחילים את תהליך ההרזייה חשוב מאוד לברר מה גורם להפרעה של חילוף החומרים בגוף.

הדיאטנים משוכנעים שתהליך ההרזייה חייב להתחיל משינוי במחשבה, הרגלים ואורח חיים. הכי חשוב לזכור שהרזייה היא תהליך שלוקח הרבה זמן.

 

עקבו אחרי פרסומים של מגזין האופנה  Fn1  ותמיד תהיו מעודכנים בדיאטות חדשניות ביותר. 

דירוג:
12345
קולות: 59
ספרו לחברים:
אורנה מזרחי26, נובמבר, 2012

רציתי לשאול האם יש את תופעת ה"יו יו" גם אחרי ניתוח שרוול {קיצור קיבה}?